Учениците ще учат, когато учителят.....
Учениците ще учат, когато учителят е онази адекватна и изградила себе
си личност, за която учителската професия е съзнателен избор и призвание.
Учителят следва да бъде първо човек- разбиращ, приемащ, даващ, и след това
професионалист- умеещ да съчетава преподаване на знание, затвърждаване на това
знание у учениците чрез практически упражнения и накрая проверка на
постигнатите резултати и отчитане на пропуските.
Учителят, независимо от това каква е областта на преподаваната от него
дисциплина- математика,история, физика или други, той би следвало да изучи
първо спецификата на психологическото развитие за конкретната възраст на
учениците, на които преподава. Гъвкавостта и адаптивността са задължителни
качества за личността на учителя, ако иска той да бъде успешен в своята работа,
защото учениците постъпват в училище като деца с всички специфични особености
на детската личност,а до завършването на средното си образование изграждат
характеристиките на младия човек. Нужно е да мотивира своите ученици, да
пробужда интерес към знание, оставяйки у тях непоклатимото убеждение, че това е
само в тяхна полза за развитието им като личности.
Учителят е този,който трябва да изгради
равнопоставени отношения с учениците, основани на сътрудничество и
взаимодействие. Изграждането на истински човешки отношения в учебно-
възпитателния процес изисква учителят да умее да определи мярката на
оптималната дистанция със своите ученици, която да го приближава максимално до
тях и да осигурява най- добри обучителни и възпитателни резултати. Той трябва
да определи ясни критерии и правила в класната стая, които да се спазват
двустранно.
Всички тези благоприятни условия за работен процес
учителят би могъл да постигне, ако умее като един ръководител да: управлява,
регламентира, организира и контролира, подхождайки с уважение, обич и
разбирателство.
Ако желае да бъде разбран от своите ученици, учителят трябва да намери
онзи подход на обяснение, който е най- достъпен за тях, освен това да умее да
ги изслушва и да откликва адекватно на техните въпроси, мнения и предложения.
Да допуска, че и той , като всяко човешко същество, може да прави грешки, които
да приема и да се стреми да се учи от тях и да ги поправя.
В училищна възраст учениците започват да избират своите авторитети и
често това са именно учителите. Те уважават своите авторитети, заради
качествата, които показват и отговорността им към професията. Ако учителите
искат учениците да проявяват интерес и активно да участват в техните часове,
трябва да подхождат справедливо, да утвърждават учениците постигнали високи
резултати, но и да подкрепят тези с по- ниски и да търсят заедно причините за
пропуските. Оценките не бива в никакъв случай да са водещ стимул на обучаващите
се, а само ориентир за наученото. Учителят не бива да проявява симпатии и
антипатии към определени ученици, тъй като това би породило конкуренция с
личностни мотиви. Конкуренцията е нещо полезно, когато е изградена на базата на
справедливостта и уважението.
„Учениците ще учат,
ако учителят…. „ спечели тяхното внимание и интерес с качества, поведение,
отношение и опит в преподаването на знания. Ако човекът, изправил се пред група
деца, предава своите знания с любов, без да се страхува, че може да бъде задминат
един ден от своите ученици, тогава можем да сме сигурни, че те не само ще учат,
но и ще го обичат и уважават, а той наистина е направил избор на професия, която отговаря на
истинската му същност!
Няма коментари:
Публикуване на коментар